Inleiding tot Groene thee

Groene thee is een eeuwenoude theesoort. De thee komt oorspronkelijk uit China. Hier is groene thee tevens de meest populaire soort. Ontdekkingsreizigers brachten de groene thee in de 16e eeuw mee naar Europa en Nederland. Vanaf die tijd is groene thee niet meer weg te denken uit het rijtje van de vele theesoorten die we kennen. In de eerste plaats door zijn verfijnde smaak, maar zeker ook om de gezondheidsvoordelen van groene thee.

Hoe wordt groene thee gemaakt?

Elke soort thee is feitelijk gezien afkomstig van dezelfde plant. De bladeren van de theeplant, of ook wel Camellia Sinensis genoemd, worden geplukt en gedroogd. De wijze waarop dit gebeurt, bepaald uiteindelijk de soort thee. Het fermentatieproces is voor elke theesoort anders. De bladeren die gebruikt worden om groene thee mee te kunnen maken, ondergaan alleen het droogproces. De bladeren fermenteren niet, waardoor ze hun authentieke groene kleur behouden. Het drogen van de bladeren gebeurt met veel zorg en aandacht. Daardoor behouden de bladeren niet alleen hun lichtgroene kleur, maar ook hun pure en milde smaak.

Verschillende soorten groene thee

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten groene thee. Elk met hun eigen unieke smaak en eigenschap. Ook de bereidingswijze van groene thee vertelt veel over de soort. De meest bekende groene theesoorten zijn Matcha, Bancha, Shincha en Sencha. Deze laatste wordt vooral veel in Japan gedronken. Alle groene theesoorten worden in de maanden april en mei geoogst. Daarna krijgen ze elk hun unieke bereidingswijze. Dit kan stomen of rollen zijn, maar ook drogen of vormen. We hebben de meest populaire groene thee voor je uitgelicht:

Matcha thee

Als theeliefhebber heb je misschien vast wel eens gehoord van Matcha. Dit is een groen poeder dat ontstaat na het fijnmalen van Tencha theebladeren. De jonge blaadjes van de theeplant worden gedurende een bepaalde periode afgedekt. Daarna worden de steeltjes en de harde stukjes van het blad verwijderd. Matcha bestaat dus alleen uit de fijnste delen van het theeblad.

Bancha

Bancha theebladeren worden laat in het seizoen geoogst. In de meeste gevallen gaat het hier om de laatste oogst van augustus. Bancha groene thee wordt veel gebruikt als basis voor groene thee, maar wordt ook veel gebruikt in Genmaicha thee. Dit is een combinatie van Sencha thee met rijst die zorgvuldig geroosterd wordt. Deze melange is zoet en mild van smaak waardoor deze groene thee vaak wordt geadviseerd aan beginnende theedrinkers.

Shincha

Als je een kop Shincha thee drinkt, dan heb je een groene thee te pakken die afkomstig is van de eerste blaadjes van de theeplant. De groene Shincha thee veranderd in Sencha zodra het seizoen vordert. Bladeren voor groene Shincha thee mogen niet ouder zijn dan 88 dagen na het begin van de lente. De theeblaadjes die ouder zijn maar nog wel tot de eerste oogst van het seizoen behoren, worden gebruikt voor het maken van Sencha.

Sencha

Groene thee die Sencha wordt genoemd is erg populair. In het land van herkomst wordt deze thee zowel koud als warm gedronken. Het is de meest gangbare groene theesoort die er is. De bladeren worden in de eerste en tweede oogst van het seizoen geplukt. Hierna worden ze op een bepaalde manier gevouwen en vervolgens gedroogd. Sencha groene thee is dan misschien wel de meest gedronken thee, er bestaat ook een exclusieve variant van deze theesoort, de zogenaamde “first flush”. Deze groene thee wordt gemaakt van de jonge blaadjes die als eerste geplukt worden.

Natuurlijk kennen we nog veel meer groene theeën. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Kukicha (gemaakt van de stelen en bladnerven)
  • Tamaryokucha (gebakken en gerolde theeblaadjes)
  • Kokeicha (gemalen en geplette kleine blaadjes)
  • Gyokuro (exclusieve thee die wordt afgedekt met rietmatten)
  • Hojicha (geroosterd op houtskool)
  • Kabusecha (minder kwalitatieve variant van Gyokuro)

Groene thee zetten op de juiste manier

Het zetten van een goede kop groene thee is best een kunst. Je drinkt en bereid deze theesoort namelijk anders dan je misschien gewend bent met zwarte thee. Als je groene thee niet op de juiste manier zet, dan kun je een wat bittere smaak ervaren. Een lekkere kop groene thee begint met goed gefilterd water. De pure smaak van de thee wordt op deze manier niet aangetast.

Nadat het water is gekookt, moet het afkoelen tot een temperatuur die schommelt tussen de 80 en 75 graden. 2 gram groene thee is voldoende voor een lekkere kop. Overgiet de bladeren als het water is afgekoeld tot de juiste temperatuur. Afhankelijk van jouw persoonlijke smaak, laat je de thee tussen de 1 en 5 minuten trekken. Des te langer je de theebladeren laat trekken, des te intenser de smaak van de groene thee wordt. Als de thee voldoende getrokken is, verwijder je de bladeren.

Groene thee kun je ook heel goed koud drinken. Bijvoorbeeld als gezonde dorstlesser bij warm weer of na het sporten. In dat geval kun je de bladeren het beste 2 minuten laten trekken in gekookt water met een temperatuur van 75-80 graden. Verwijder de bladeren en laat de thee in zijn geheel afkoelen. Daarna kun je desgewenst ook nog ijsblokjes toevoegen voor een echte groene ice tea.

En hoe bewaar je groene thee?

Groene thee kun je prima bewaren mits je dit op de juiste manier doet natuurlijk. Groene thee is gevoelig voor licht, warmte én lucht. Bewaar groene thee dan ook altijd in een luchtdichte verpakking. Zo voorkom je dat de groene thee geuren uit zijn omgeving absorbeert wat de smaak van de thee niet ten goede komt. Ook warmte is funest voor het bewaren van groene thee.

Zorg dus altijd dat je de groene thee bewaard in een omgeving waarin de temperatuur redelijk stabiel is. Als je verse groene theebladeren écht heel lang wilt bewaren, kun je er tevens voor kiezen om ze in te vriezen. Houdt groene thee in ieder geval altijd weg van zonlicht of indirecte lichtbronnen. Een koele en donkere bewaarplaats is dus het beste. Licht tast de eigenschappen van groene thee aan. Mild smakende groene thee kan dan ineens bitter worden.

De gezondheidsvoordelen van groene thee

Groene thee heeft een positieve invloed op onze gezondheid. Niet alleen lichamelijk, maar ook op mentaal gebied heeft het drinken van groene thee voordelen. We hebben de belangrijkste gezondheidsvoordelen voor je op een rij gezet:

Maag- en darmklachten

Het drinken van groene thee heeft een positief effect op het voorkomen en genezen van maag- en darmklachten. Zo kan deze thee verzachtend werken bij misselijkheid, maar brengt het ook gevoelige darmen tot rust.

Weerstand en immuunsysteem

Groene thee draagt bij aan een goede weerstand en versterkt het immuunsysteem. Daarnaast heeft groene thee antibacteriële eigenschappen. Door dagelijks groene thee te drinken, wordt je dus minder vatbaar voor bacteriële infecties of virusinfecties.

Stress en spanningsklachten

Groene thee werkt rustgevend bij stress en spanningsklachten. Het heeft tevens een positieve invloed op het functioneren van ons zenuwstelsel. Groene thee wordt ook veel gebruikt als middel om slaapstoornissen te verminderen of voorkomen. Mede omdat groene thee veel L-theanine bevat. Het drinken van groene thee werkt tevens preventief bij Alzheimer.

Afvallen

Het is algemeen bekend dat groene thee veel gedronken wordt tijdens het afvallen. Dit komt mede door de ontgiftende werking van de thee. Schadelijke afvalstoffen in het lichaam kunnen daardoor makkelijker worden afgevoerd. Daarnaast zorgt ECGC in groene thee ervoor dat het lichaam opgeslagen vet als energiebron kan gebruiken tijdens de verbranding. Groene thee bevorderd tevens de stofwisseling. Ook daarom is groene thee effectief bij het verliezen van overtollig lichaamsgewicht.

Bevat groene thee theïne of cafeïne?

Ook groene thee bevat cafeïne. In theesoorten wordt dit theïne genoemd. Toch bevat groene thee niet zoveel cafeïne als een kop koffie. Je kunt er dus rustig meerdere koppen per dag van drinken zonder hier nadelige effecten van te ondervinden. Om optimaal te kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen van groene thee, is het toch aan te raden om de inname te beperken. De ideale hoeveelheid thee ligt op ongeveer 4 koppen per dag met een maximum van 9. Eén kop groene thee is goed voor c.a. 25 mg theïne. Bij het drinken van een kop koffie krijg je al snel tot 70 mg cafeïne binnen.

Het leren waarderen van groene thee

Als je nog geen fervent drinker bent van groene thee, dan is het aan te raden om met de meest milde groene theesoorten te beginnen. Zo leer je de smaak van de thee op een aangename manier kennen. Wacht zeker in het begin nog even met het drinken van de meer uitgesproken varianten zoals bijvoorbeeld Matcha of Gyokuro. Ook het navolgen van de bereidingswijze helpt je om groene thee in je hart te sluiten. Je voorkomt daarmee tevens dat de thee een bittere afdronk krijgt. Bovenal is het belangrijk dat je de tijd neemt voor het drinken van groene thee. Bijvoorbeeld op een rustig moment van de dag waarop je wel wat extra ontspanning kunt gebruiken. Zo profiteer je optimaal van alle gezondheidsvoordelen die groene thee te bieden heeft. Natuurlijk drink je deze theesoort ook om zijn milde en zachte smaak.